Jak dobrać fotelik?

Jak prawidłowo dobrać fotelik?

1.    Waga i wzrost dziecka

W przypadku homologacji ECE R44/04 pierwszym i najważniejszym kryterium doboru fotelika jest kategoria wagowa. Masa ciała Twojego dziecka musi mieścić się w zakresie wagi przewidzianym przez producenta fotelika. W przypadku homologacji R129 i-Size fotelik jest dobierany do dziecka na podstawie jego wzrostu. Oczywiście nie jest to takie proste na jakie się wydaje. To, że parametry dziecka mieszczą się w zakresie podanym przez producenta nie oznacza to, że w zawsze będziemy mogli z niego bezpiecznie korzystać przez cały ten czas. Czasami zdarza się, że dziecko wcześniej wyrośnie z fotelika zanim osiągnie podaną w instrukcji wagę lub jego waga przekroczy dopuszczalną wartość przewidzianą przez producenta mimo wzrostu mieszczącego się w zakresie. Często zakresy wagi lub wzrostu zachodzą na siebie i to, że dziecko osiągnęło już np. 9kg i według przepisów może jeździć przodem do kierunku jazdy nie oznacza, że będzie to dla niego najlepsze. Na naszej stronie staramy się podpowiadać Wam zakresy wagi i wzrostu odpowiadające ich odpowiednikom z różnych homologacji, aby łatwiej Wam było je porównać i należy je traktować orientacyjnie. Za wiążące proszę jednak przyjmować kryterium wagi w przypadku jeżeli fotelik ma homologację ECE R44/04 oraz wzrost w przypadku fotelików homologowanych zgodnie z R129 i-Size.

2.    Kierunek jazdy

Wg tego kryterium foteliki dzielimy na przodem do kierunku jazdy (FWF) oraz tyłem do kierunku jazdy (RWF). Zgodnie z wytycznymi normy ECE R44 (obecnie jeszcze obowiązującej) tyłem wozimy dzieci do zanim osiągną 9kg wagi. Norma R129 i-Size (jeszcze nie obowiązująca) wydłuża czas obligatoryjnego przewożenia dzieci tyłem do 15 miesiąca lub osiągnięcia przez dziecko 75-80cm wzrostu. Przewożenie tyłem do kierunku jazdy co do zasady jest 5x bardziej bezpieczne (obciążenie działające na kręgi szyjne jest do 5x mniejsze – przy prędkości 50km/h i wadze dziecka 15kg obciążenie działające na szyję dziecka może wynosić 180-220kg, a przy ustawieniu tyłem do kierunku jazdy obciążenie to zostanie zredukowane do zaledwie 40-60kg). Zatem jazda tyłem zapewni większe bezpieczeństwo Twojemu dziecku. Należy też pamiętać, że dzieci nie są miniaturami dorosłych – często ich głowa stanowi do 25% masy ciała (u dorosłych zaledwie 6-7%), a mięśnie szyi nie są jeszcze dostatecznie wykształcone, aby tą głowę utrzymać. Dlatego też rekomendujemy możliwie jak najdłużej przewozić dzieci tyłem do kierunku jazdy.

3.    Sposób montażu – ISOFIX czy pasy?

Znowu odpowiedź na to pytanie nie będzie tak prosta. ISOFIX to system mocowań (uchwytów) fotelika samochodowego znajdujących się w samochodzie pomiędzy siedziskiem, a oparciem kanapy (standardowo dotyczy to tylnych siedzeń, ale zdarzają się auta wyposażone w ISOFIX również na fotelu pasażera z przodu). Składowymi systemu ISOFIX w samochodzie mogą być również mocowania TOP TETHER (uchwyty z symbolem kotwicy zlokalizowane najczęściej z tyłu oparcia kanapy lub w innych miejscach). Generalnie ISOFIX jest nowszym standardem i co do zasady montaż za jego pomocą będzie prostszy i bezpieczniejszy. Z uwagi na możliwą ilość kombinacji fotelików i samochodów nie każdy fotelik da się prawidłowo zapiąć w każdym samochodzie wyposażonym w ten system.

Foteliki dla mniejszych dzieci z własnymi pasami bezpieczeństwa i mocowane na ISOFIX będą posiadały jeszcze stopę wypierającą lub też pas TOP TETHER. Należy pamiętać, że jeżeli w podłodze samochodu tam gdzie ma być zamontowany fotelik mamy schowek pod podłogą (np. Renault Scenic lub VW Touran) to stopa nie może się opierać o pokrywę schowka, mamy w takim wypadku następujące rozwiązania: w autoryzowanym serwisie producenta samochodu można dokupić wkładkę wypełniającą schowek lub też zdemontować pokrywę schowka i oprzeć stopę na dnie schowka (o ile długość stopy na to pozwoli).

W przypadku fotelików bez własnych pasów (dla starszych dzieci) ISOFIX daje nam szereg korzyści zwiększających bezpieczeństwo i wygodę użytkowania fotelików. Przy uderzeniach czołowych pasy samochodowe trzypunktowe którymi przypięte jest dziecko absorbują jedynie jego ciężar bez konieczności przenoszenia ciężaru fotelika, a fotelik ważący 7kg przy zderzeniu z prędkością 64km/h będzie ważył już 210kg. Przy zderzeniach bocznych mocowania ISOFIX utrzymują fotelik w miejscu i uniemożliwiają jego przesunięcie w stronę strefy uderzenia. Podczas jazdy samochodem bez dziecka w foteliku nie jest konieczne przypinanie samego fotelika pasem bezpieczeństwa.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel